keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Aurora Borealis


Viime yön valoshow oli sen verran harvinaista herkkua Etelä-Suomen leveyksillä, että enhän minä sitten malttanut mennä nukkumaan ennenkuin muutamat revontulet olin saanut ikuistettua. Nämä on näitä kuvaajan ikuisia ongelmia kun ei vaan voi olla kuvaamatta... En ole ennen taivaan tulia kuvannut, joten melkoista säätämistä ja kokeiluahan se oli. Pimeällä pihalla, sormet jäässä arvoin missä suuntaa tapahtuu seuraavaksi :D Ja jotta ketään ei harmita viime yön viettäminen lämpimän peiton alla unten mailla niin revontulia en todellakaan nähnyt kuvien kaltaisena. Pitkä valotusaika ja kuvankäsittely toivat leimunnan selvemmin esille. Kuvankäsittelyssäkin jouduin jonkin verran hakemaan, sillä halusin sävyt esiin, mutta luonnollisina. Olen nähnyt revontulia kauan sitten Lapissa ja siellä värit olivat paljon voimakkaampia. Googlettamalla kuvahaulla "Aurora Borealis" löytyy mielettömiä kuvia, mutta osaa niistä on kyllä melkoisesti säädetty. Nostan hattua "tulien metsästäjille", joilta oikeasti löytyy se tietotaito tähän hommaan kunnon laajakulmaobjektiiveista ja tunturimaisemista puhumattakaan! Mutta pääsinpäs minäkin kokeilemaan ja ihan tyytyväinen olen lopputulokseen :)

Klikkaamalla kuvaa näet sen suurempana. Ethän kopioi kuvia ilman lupaani.
Kuvattu Etelä-Sipoossa 18.3.2015 klo 00:30-01:00 välillä.








2 kommenttia:

  1. Minäkin olin kuvaamassa,vaan paljon aikaisemmin Loviisan aluella,hienoja kuvia...Minun otoksia täällä jos kiinnostaa...http://jage.kuvat.fi/#/kuvat/Northern+Lights/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti linkistä, hyvältä näyttää. Sipoossa oli silloin illalla aika voimakkaitakin vihreitä ja punaisia revontulia, mutta silloin olin liikenteessä ilman järkkäriä, joten siksi kuvasin vasta yöllä...

      Poista

Kiitos kommentistasi :)